Een groot aantal mensen laat het aan hun vertrouwen over en gaat door met een leeg leven dat consequent het laatst overgebleven leven volgt. Het vermogen ontdekken om onszelf uit deze routine te trekken, hebben we over het algemeen niet in onze greep, ondanks het feit dat we in ons het vermogen zouden moeten hebben om te profiteren van onze diepe kant door middel van een sonnet, een melodie of een film.

We hebben allemaal een innerlijke buitenaardsheid en een interessante methode om onze algemene omgeving te zien die ons een specifieke atmosfeer geeft. Hoe het ook zij, intussen communiceert de overgrote meerderheid hun gedachten ineffectief, specialisten ontdekken manieren om van binnenuit hen en de anderen het sap van aangeboren beïnvloedbaarheid te scheiden. Een werk van uitingen heeft geen betekenis als het geen boodschap heeft. De personages moeten de kijkers en toeschouwers verblinden en een beroep doen op hun gevoel van rechtvaardigheid of van clementie, ervoor zorgen dat ze zich sympathiek of opgewonden voelen. Het heeft geen zin om woorden in een sonnet, noten in muziek of afbeeldingen op een film te plaatsen als niemand het snapt, ongeacht of ze je goed in de oren klinken. Vanuit deze visie kunnen uitdrukkingen worden gezien als een keuzemethode om met anderen en vooral met onszelf te praten.

Uitdrukkingen spreken de geest aan en proberen deze op een manier als sjamanisme te patchen. Het verzachten van de geest is de eerste fase in het verlichten van het lichaam. Hoewel de zielspijnen minder opvallend zijn, zijn ze extremer en kunnen ze niet worden hersteld door eenvoudige medicatie. Beseffen hoe je contact kunt maken met de geest is een vakmanschap dat sjamanen hebben en dat je kunt vinden tijdens het doornemen van de werken van Lujan Matus.

Maar gezien als meer een religie dan een vakmanschap, is het sjamanisme evenzeer een buitenaardse hulp als een sonnet van aanbidding – melodisch of in woorden – dat je door de martelingen van de geest slentert tot de laatste triomf van gedeeld enthousiasme. Het laat je geen foto’s zien zoals in een film, maar het laat je zien hoe je je excursie kunt reproduceren zoals een maker een onderwerp overweegt.